مشاور خوب کرج
اسفند ۲۴, ۱۳۹۶
سلامت روان
اسفند ۲۵, ۱۳۹۶

اختلال شخصیت مرزی در روابط عاشقانه چگونه است؟

محبوب طوفانی      Stormy Partner

اختلال شخصیت مرزی    Borderline Personality

ویژگیهای اختلال شخصیت مرزی:

  • اقدام دیوانه وار به منظور اجتناب از طرد شدن از سوی شما و غالبا رفتارهای شما را اینگونه تعبیر می کند که قصد ترک او را دارید.
  • تاریخچه شخصی مبنی بر رفتارهای تکانشی (به طور مثال: ولخرجی، بی بند و باری جنسی، مصرف مواد مخدر، رانندگی جنون آمیز، پرخوری).
  • تاریخچه شخصی مبنی بر داشتن روابط عاطفی پر شور و بی ثبات.
  • تهدیدها، ژست ها یا رفتارهای مبنی بر اقدام به خودکشی یا قطع عضو.
  • نوسانات شدید هیجانی ( به طور مثال بین افسردگی، اضطراب و خشم) که معمولا چند ساعت و ندرتا، تا چند روز نیز به طول می انجامد.
  • احساس پوچی و بی حوصلگی مزمن
  • پرخاشگری های بی مورد کلامی و فیزیکی

اگر شما در گذشته با فردی طوفانی که روانشناسان او را اختلال شخصیت مرزی نامگذاری کرده اند، آشنایی یا رابطه عمیق عاطفی داشته اید، اگر نگوییم یک عمر، اما حتما مدت ها به طول خواهد انجامید که خاطره آن را فراموش کنید. رابطه عاطفی با یک فرد مرزی با خوشایندی و هیجان آغاز ، و با بهت، خشم و گیجی پایان می یابد. اگر شما با فردی دمدمی مزاج ، تکانشی و مستعد آسیب رساندن به خودش به عنوان راهی برای تنبیه خود یا دیگران، آشنا شده و یا عاشق او شده اید، به شما توصیه می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

شخصیت طوفانی

افراد مرزی از جمله افراد بسیار مشکل آفرین به شمار می آیند. فرد مرزی همچون طوفانی شدید وارد زندگی شما می شود و همه چیز را به هم می ریزد. اگر چه یک فرد مرزی در آغاز رابطه، جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد، اما به سرعت همه چیز تغییر یافته و به فردی پرخاشگر و خود تخریب گر مبدل می شود. برجسته ترین ویژگی افراد مرزی بی ثباتی مزمن و شدید آنها در عواطف، رفتار  و روابط با دیگران و آن تصویر ذهنی است که از خود دارند. اصطلاح مرزی در مورد این افراد به این موضوع اشاره دارد که اختلال آنها در مرز میان روان نژندی (به طور مثال اضطراب، افسردگی) و روانپریشی (قطع رابطه با واقعیت یا دیوانگی ) قرار دارد. اختلال مرزی یک اختلال بسیار مشکل آفرین است. داشتن رابطه عاطفی با یک فرد مرزی را شاید بتوان با آغوش گرفتن جوجه تیغی یا بازی کردن با ضامن نارنجک مترادف دانست.

مطلب پیشنهادی  آنچه که همسران باید بدانند: پویایی روابط زوجین در قرنطینه

در فیلم جاذبه مرگبار ، گلن کلوز نقش یک زن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را بازی کرد. در این فیلم او رابطه پر شوری را با مردی متاهل برقرار میکند. او پس از گذراندن یک روز با آن مرد از او خواست که به طور مداوم یکدیگر را ملاقات کنند. اما هنگامی که با مخالفت آن مرد روبرو گردید، به شدت خشمگین شد، چنانکه در یک صحنه از فیلم رگهای مچ دست خود را می زند و او را مجبور به ماندن در کنار خودش سازد. افراد مرزی معمولا آزاری برای افراد محبوب خود ندارند. آنها بیشتر افرادی دمدمی مزاج ، غیر قابل پیش بینی، فاقد ثبات عاطفی، مستعد خودکشی یا قطع عضو خود و بیزار از طرد شدن هستند.

شکل گیری شخصیت مرزی

یک فرد مرزی هیچگاه از یک هویت محکم و یکپارچه، حتی در دوران بزرگسالی، برخوردار نیست. آنها در درون خود احساس امنیت و راحتی نمی کنند. آنها دارای هویتی نفوذپذیر و شکننده هستند. به همین دلیل، در واقع افراد مرزی در هر رابطه ای تلاش می کنند وجودشان از سوی طرف مقابل مورد تائید قرار گیرد. اکنون ببینیم که اختلال شخصیت مرزی چگونه در یک فرد شکل می گیرد؟

یک فرض تقریبا قطعی در این باره اینست که غالب این گونه افراد فاقد تجربه ای غنی از دوران کودکی خود هستند. آنها دوران کودکی آشفته، بی نظم و همراه با تنهایی را تجربه کرده و در خلال آن به طور چشمگیری مورد بی اعتنایی ، طرد ، بدرفتاری جسمی و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. به احتمال زیاد اینگونه افراد در خانواده هایی به شدت آشفته (به طور مثال، در فضایی با جنگ و دعوای فراوان، رفتار خشونت آمیز ، روابط جنسی آشکار و وجود زنای با محارم) رشد یافته و بدین ترتیب نیازهای عاطفی آنها مورد توجه قرار نگرفته و یا مورد تمسخر واقع شده است. احتمالا این کودکان هنگامی که تلاش داشتند تا هویت مستقلی برای خود بسازند از سوی اطرافیان خود مورد آزار و تمسخر قرار گرفته اند.

مطلب پیشنهادی  سلامت روان

علاوه بر این ، به احتمال زیاد آزار عاطفی، جسمی و جنسی جزئی از دوران کودکی آنها بوده است. به همین دلیل، تعجبی ندارد اگر آنها در بزرگسالی به طور مداوم در تلاش باشند تا ارزشمندی خودشان را به خودشان ثابت کنند.

زمان ترک رابطه

گذشته افراد دچار اختلال شخصیت مرزی مملو از روابط کوتاه مدت، پر آشوب و سطحی است. اگر شما اخیرا با چنین فردی وارد رابطه عاطفی شده اید و یا مدت زیادی است که با او به سر می برید، لطفا این جمله را به خاطر بسپارید: “رابطه با فرد مرزی دوام زیادی نخواهد داشت”. حتی اگر چنانچه شما از صبر و تحمل و احساس تعهد بالایی نیز در رابطه با او برخوردار باشید. شما باید بدانید که فرد مرزی به طور ناخودآگاه به گونه ای برنامه ریزی شده است که از رابطه عاطفی سالم و آرامش بخش گریان است. به همین دلیل همواره روابط عاطفی خود را به آشوب کشیده و آن را به پایان می رساند.

متاسفانه پیش بینی ما این است که شما حتی اگر از تعهد ، صبر و تحمل بالایی نیز برخوردار باشید، عاقبت لحظه ای فرا می رسد که به منظور آنکه دچار ناراحتی روحی بیشتری نشوید، از محبوب مرزی خود خداحافظی می کنید. هنگامی که چنین روزی فرا رسید تصمیم خود را به طور صریح و بدون دادن هیچ قول دیگری با او در میان بگذارید. اگر چه ممکن است او تصمیم شما را نپذیرد، اما شما به صراحت کامل به او بگویید که از این پس نیز برای او ارزش قائل هستید، اما دیگر خواهان داشتن رابطه عاطفی با او نیستید. البته باید انتظار این را داشته باشید که او اقدام به ضرب و جرح خود یا تهدید به خودکشی کند. در چنین شرایطی حتما پلیس و مراکز اورژانس را در جریان قرار دهید. در صورت بستری شدن او در بیمارستان، از ملاقات او خودداری کنید و اجازه دهید که افراد متخصص این کار را به عهده گیرند.

مطلب پیشنهادی  شخصیت منفعل پرخاشگر

در نهایت، محدودیت های پیرامون تلفن کردن به شما یا ملاقات با شما را به او یادآور شوید. در پایان باید یادآور شویم که در صورت تصمیم به جدایی اگر هرچه زودتر و قاطعانه تر آن را به مرحله اجرا در آورید هم برای شما و هم برای او بهتر خواهد بود.

 

منبع: کتاب عشق ویرانگر، دکتر براد جانسون – دکتر کلی موری

مترجمان: زهرا حسین زاده – الهام شفیعی

 

با مرکز روانشناسی بینش کرج  همراه شوید

👇👇👇

 

۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

 

3 دیدگاه ها

  1. فرخنده گفت:

    ممنون از ارسال مطالب مفید. و با آرش شما. خوشحال می شوم که با خصوصیت شخصیتی افراد بیمار ولی به ظاهر سالم ‘چون شخصیت بالا بیش‌تر آشنا بشوم. اگر کتابی در این زمینه به چاپ رسیده لطفا به من معرفی کنید. ضمن اینکه آیا افراد با اینگونه علائم بیماری قابل درمان هستند؟

  2. bineshonline گفت:

    درود بر شما ، کتاب عشق ویرانگر، دکتر براد جانسون – دکتر کلی موری ، مترجمان: زهرا حسین زاده – الهام شفیعی و فیلم جذابیت مرگبار Fatal Attraction را بهتون پیشنهاد می کنیم. بله این افراد با کمک دارو درمانی و روان درمانی قابل بهبود و درمان هستند.

  3. پریسا گفت:

    مثل گنجشک میمونن، بعد از یه مدت هر چقدر میخوای بهشون نزدیک شی ، یهو میپرن، فرار میکنن. حالت تعقیب و گریز دارن. هم هستن، هم نیستن. یه موجود عجیب و غریب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.