انواع ترس در کودکان
بهمن ۲۶, ۱۳۹۶
بي خوابي در كودكان
بهمن ۲۶, ۱۳۹۶

✅ عزت نفس در کودکان

💠دکتر علی صاحبی

💎عزت نفس اساس سلامت روان است. سلامت روان ساخته شدنی است. هیچ انسانی با داشتن یا نداشتن سلامت روان، به دنیا نمی آید. باید سلامت روان و عزت نفس ساخته شود و برای ساخته شدنش هم والدین فقط و فقط می توانند مصالح را به کودک بدهند، مانند ساختن یک ساختمان است.

💎هیچ کس نمی تواند یک ساختمان بسیار زیبا و قشنگی برای کودکش در این حوزه بسازد. فقط می تواند مصالح بسیار زیبا برایش فراهم کند و نقشه را هم به او بدهد و نظارت کند.

کودک باید خودش دستهایش را بالا بزند و این ساختمان را بسازد.

❇️والدینی که برای کودکشان همه کار می کنند و همه چیز را فراهم می کنند و خودشان هم دستشان را بالا می زنند، این ساختمان، ساخته شدنی نیست و اگر هم ساخته بشود، ساختمان متعلق به آن کودک نیست، ساختمان مال شماست و او هیچ گونه احساس مالکیتی نمی کند چون در ساخته شدنش نقشی نداشته.
کودک چطور می تواند این ساختمان را بسازد؟
با اقدام عملی خودش یعنی اینکه ما مصالح و نقشه را در اختیارش بگذاریم، هدایتش بکنیم. با زبان بسیار زیبا و فاخر…ولی اجازه بدهیم خودش با دستانش بسازد.
پس تمام عزت نفس حول و حوش اقدام عملی خود کودک، در حوزه ی خواسته ها و نیازها و اهداف خودش دور می زند.

❇️و اگر بخواهم خلاصه بکنم دوباره برمی گردم به آن دو مولفه ی اصلی عزت نفس:
۱٫احساس توانمندی یا احساس خودتوانمندی در دنبال کردن اهداف و رسیدن به اهداف و خواسته های خودم
۲٫احساس ارزشمندی یعنی من یک موجود ارزشمندم مثل بقیه موجودات دیگر و صرف نظر از قد و وزن و قیافه و شکل و جنسیتم به من باید احترام گذاشته شود و من نیز باید به دیگران احترام بگذارم صرف نظر از قد و وزن و قیافه و ثروت یا فقر آنها
انسان هایی که بتوانند این دو توانمندی را در خودشان ایجاد کنند(که فقط در عمل می تواند بوجود بیاید)، آنگاه دارای عزت نفس خوب و سالم خواهند بود.

مطلب پیشنهادی  مشاور خوب کرج

با مرکز روانشناسی بینش کرج همراه شوید
👇👇👇

۳۴۲۱۹۸۲۱
۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵
روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.