شخصیت منفعل پرخاشگر
اسفند ۸, ۱۳۹۶
بیش فعالی یا بازیگوشی
اسفند ۱۰, ۱۳۹۶

اختلال شخصیت افسرده در روابط عاشقانه چگونه است؟

محبوب اندوهگین … شخصیت افسرده

محبوب اندوهگین    Glum Partner

شخصیت افسرده       Depressive Personality

ویژگیهای فرد افسرده:

به طور کلی رفتارهای او را می توان رفتارهایی اندوهبار، ناشاد و غم انگیز توصیف کرد.

احساس می کند که فردی بی کفایت، بی ارزش و فاقد عزت نفس است.

نگرش منفی نسبت به خودش دارد و خودش را به شدت سرزنش می کند.

تمایل به خودخوری و غصه خوردن دارد.

نسبت به دیگران از جمله شما نگرش منفی، انتقادی و سرزنش گر دارد.

تقریبا نسبت به همه چیز بدبین است.

تمایل به احساس گناه و احساس پشیمانی دارد.

 

آیا شما با فردی دارای ویژگیهای فوق رابطه عاطفی دارید؟ آیا شما با فردی ناشاد و بدبین وارد رابطه عاطفی شده اید؟ در حالیکه همه ما انسانها گاهی غمگین می شویم، یک شخصیت افسرده همواره و به طور وسیعی در حال افسردگی و منفی بافی به سر می برد. روانشناسان چنین فردی را در زمره افراد مبتلا به اختلال شخصیت افسرده طبقه بندی می کنند. اگر چه این اختلال ویژگیهای اختلال خلقی دوقطبی را در بر ندارد، اما علائم فرد مبتلا به افسردگی مزمن را می توان در فرد دچار اختلال شخصیت افسرده مشاهده کرد. چنین فردی کم تفریح می کند و احتمال کمی وجود دارد که شما بتوانید او را از دنیای اندوهبارش بیرون بیاورید. ما به شما توصیه مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید و ببینید که آیا شما نیز با فردی اندوهگین وارد رابطه عاطفی شده اید؟

شخصیت غم زده

ما به عنوان انسان، ممکن است بنا به دلایلی، چند روز یا حتی چند هفته ای دچار افت روحی شویم و غالبا از آن به عنوان نتیجه یک روز بد، یا یک هفته خسته کننده یا یک واکنش معمولی به یک وضعیت غمناک یاد می کنیم. وقایع ناخوشایند بخشی از زندگی به شمار می روند و یاد گرفته ایم که هر لحظه انتظار وقوع اینگونه اتفاقات ناخوشایند را داشته باشیم.

مطلب پیشنهادی  راهکارهای تربیتی در مقابل کودک پرخاشگر

در این مقاله هرگاه ما در مورد شخصیت غم زده یا افسرده صحبت می کنیم، منظور ما فردی همواره غم زده و افسرده است.

زندگی مشترک با فرد غم زده، زندگی فاقد شادی و نشاط خواهد بود. تجربه بالینی ما نشان می دهد که فرد غم زده دارای طیف هیجانی محدودی است. هنگامی که از او سوال شود در حال حاضر چه احساسی دارد و در دنیای درون خود چه چیزی را تجربه می کند؟ به سختی می تواند به چنین پرسشی پاسخ دهد و یا اگر از او بپرسید چه چیزی او را خوشحال می سازد؟ به نظر می رسد که نمی تواند به سادگی پاسخی به شما بدهد. همچنین اگر از او بخواهید بیست فعالیتی که او را خوشحال می کند، بر روی کاغذ فهرست کند، گویا از او خواسته اید که با پای شکسته در دوی ماراتون شرکت کند. او نه تنها دارای طیف محدودی از عواطف و احساسات است (به جز احساس غم و اندوه) بلکه ابراز عواطف و احساساتش نیز برای او کار دشواری است.

چنین فرد بی نشاط و غم زده ای عمیقا احساس بی ارزشی می کند. محبوب غم زده نسبت به خودش احساس یاس دارد و همین احساس را به دیگر افراد، محیط اطراف و آینده ای که در پیش است، فرافکن می سازد. این احساس یاس فراگیر مانع از آن می شود که او بتواند از لحظات زندگی خود هرچند اندک، لذت ببرد.

شخصیت غم زده چگونه شکل می گیرد؟

اگر پیوستاری را در نظر بگیرید که دی یک انتهای آن افسردگی شدید (سایکوز) قرار داشته باشد (که در این حالت فرد کاملا از پای درآمده و حتی اقدام جدی به خودکشی می کند) و در دیگر انتهای پیوستار نیز سلامت روانی و عدم افسردگی قرار داشته باشد، اختلال شخصیت افسردگی در میانه این پیوستار قرار میگیرد. آنها به ندرت از علایم شدید و فلج کننده افسردگی رنج می برد. در اختلال شخصیت افسردگی ما با فردی همیشه غمگین، در خود فرو رفته، منفی باف، و بدبین مواجه هستیم. شاید باور نکنید چنین فردی آنقدر به افسردگی ضعیف و مزمن خود عادت کرده است که آن را چیز عجیبی نمی داند و علائم آن برایش ناخوشایند و آزاردهنده نیست. به عبارت دیگر او خودش را همانطور که هست پذیرفته است و با خوی افسرده خود عنادی ندارد. اگر چه تحقیقات پیرامو اختلال شخصیت افسرده هنوز پایان نگرفته است، اما تاکنون مشخص شده است که غالب افرادی که به این اختلال دچار می شوند، خویشاوندان درجه یک آنها (والدین، خواهران و برادران) دچار اختلال خلقی (افسردگی شدید و اختلال دو قطبی) بوده اند. بر اساس این شواهد می توان نتیجه گرفته که یک پیش زمینه نیرومند ژنتیکی در شکل گیری اختلال شخصیت افسردگی نقشی اساسی ایفا می کند. لازم به ذکر است که شیوع این اختلال در بین گروه زنان و گروه مردان یکسان است.

مطلب پیشنهادی  طوفانی به نام حسادت: وقتی گِردباد اضطراب، خشم و ناامنی ما را به این‌سو و آن‌سو می‌برد

با وجود این علاوه بر عامل ژنتیکی، والدین می توانند در ایجاد خوی افسرده در فرزندان خود نقش مهمی داشته باشند. بسیار مشکل است که یک کودک تحت سرپرستی والد یا والدینی افسرده رشد یافته باشد و از تاثیر نگاه بدبینانه آنها نسبت به خودش، دیگران و جهان خارج در امان بماند. نتایج یک تحقیق برجسته درباره دوران اولیه رشد، نشان می دهد که حتی یک نوزاد نیز می تواند علائم اندوه و افسردگی را در چهره والدین خود مورد شناسایی قرار دهد. تحقیقات تجربی نشان می دهند که نوزادان نگاه خود را از چهره های افسرده بر می گردانند و به سوی افرادی که چهره شاد و با نشاطی دارند، متوجه می سازند. اگر کودکی فقط با والد یا والدینی که فقط خلق افسرده با او وارد تعامل می شوند، ارتباط داشته باشد، بی تردید نمی تواند دیگر الگوهای هیجانی از جمله شادی و نشاط را فراگیرد. در واقع الگوی هیجانی فاقد نشاط و شادی والدین، جذب شخصیت کودک می گردد. در نهایت باید گفت: شواهد نشان می دهد که افراد بزرگسال مبتلا به اختلال شخصیت افسرده از آمادگی بالایی برای ابتلا به افسردگی شدید برخوردار هستند که در این صورت گفته میشود که فرد به افسردگی مضاعف مبتلا شده و در کنار روان درمانی نیاز به دارو درمانی نیز دارد.

 

پیشنهادهایی به منظور افزایش کیفیت رابطه با این افراد:

 

تغییرات اندکی را از او توقع داشته باشید.

از نقش خودتان در تقویت رفتار محبوب خود آگاه باشید.

به محبوب خود بیاموزید که از چیزهای کوچک زندگی لذت ببرد.

مطلب پیشنهادی  باورهاي نادرست در زندگی زناشويي

به چارچوب بندی شناختی بپردازید.

امکان سودمندی در درمان وجود دارد.

 

خلاصه

افراد غم زده مبتلا به افسردگی ملایم و مزمن هستند. آنها از عزت نفس پایینی برخوردار بوده و همواره در هاله ای از غم و اندوه به سر می برد. آنها همواره با دیدی انتقادی نسبت به خود، جهان و دیگران از جمله شما و آینده نگاه می کنند. اگر شما با چنین فردی وارد رابطه عاطفی شوید یا با او ازدواج کنید، به طور حتم مقدار زیادی از وقت و انرژی شما صرف شاد کردن و رهایی او از بند غم و اندوه خواهد شد. غالبا افراد مبتلا به اختلال شخصیت افسرده بر روحیه شریک زندگی خود تاثیر منفی گذاشته و در نهایت روحیه افسرده خود را به آنها سرایت خواهد داد.

 

 

منبع: کتاب عشق ویرانگر، دکتر براد جانسون – دکتر کلی موری

مترجمان: زهرا حسین زاده – الهام شفیعی

 

با مرکز روانشناسی بینش کرج  همراه شوید

👇👇👇

۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.