علائم پرکاري و کم کاري تیروئید
اسفند ۲۲, ۱۳۹۶
روانشناس خوب را با چه ویژگی های میشناسیم
اسفند ۲۳, ۱۳۹۶

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در روابط عاشقانه چگونه است؟

محبوب خطرناک … اختلال شخصیت ضد اجتماعی

Antisocial Personality

ویژگیهای اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

  • در فعالیت های خلاف قانون شرکت می کند و احیانا سابقه بازداشت یا داشتن مشکلات قانونی دارد.
  • بارها بخاطر نفع شخصی به شما دروغ گفته و شمارا فریب داده است.
  • فردی تکانشی، بدون طرح و برنامه است و از درک عواقب کارهایی که انجام می دهد ناتوان است.
  • او با رفتارهایش نشان داده است که هیچ اهمیتی برای سلامتی و رفاه شما قائل نیست.
  • او فاقد روحیه پشیمانی و عذرخواهی است و نسبت به صدمه مالی که به شما وارد می سازد و بدرفتاری هایی که با شما می کند، بی تفاوت است و یا عذر و بهانه می تراشد.
  • او فاقد ثبات و شرافت لازم در زمینه شغلی است.

آیا مشخصه های فوق برای شما آشنا به نظر نمی سد؟ آیا با فردی دروغگو، فریبکار و بی مسئولیت رابطه عاطفی برقرار کرده اید؟ آیا فکر نمی کنید که زمان آن رسیده است که از خودتان بپرسید: محبوب شما چه می گوید؟ چه می کند؟ شما برای او تا چه حدی اهمیت دارید؟ آیا افرادی که تا بحال عاشق آنها شده اید، افرادی بوده اند که احساس می کردید به گونه ای نسبت به شما برتری دارند؟ آیا فریبکاریها و سوء استفاده هایی که او از شما می کند، شدت عشق شما به او را کاهش نداده است؟

افراد خطرناک به تاثیر گذاری در برخورد اول معروف هستند. آنها در اولین برخورد افرادی مهربان، فریبنده، حامی، و مراقبت کننده بنظر می رسند. آنها همواره مراقب رفتار ظاهری خود هستند، و به خوبی می دانند که چگونه بیشترین جاذبه را برای دیگران داشته باشند. از آنجایی که غالب افراد خطرناک افراد باهوش، شوخ طبع و آرامی هستند، پس تعجبی ندارد که در همان برخورد اول دیگران را شیفته خود سازند. روانشناسان عقیده دارند اینگونه افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند.

مطلب پیشنهادی  اختلال شخصیت اجتنابی

ویژگی اصلی فرد ضد اجتماعی یا خطرناک، الگوی رفتاری بی حرمتی به افراد و نقض حقوق انسانی آنها است. الگوی رفتاری مزبور از همان دوران کودکی در چنین افرادی شکل می گیرد و تا پایان بزرگسالی در او دوام می یابد. معنای اصطلاح ضد اجتماعی این نیست که فرد مزبور از موقعیت های اجتماعی دوری می کند، بلکه به این معناست که هیچ احترامی برای افراد اجتماع قائل نیست و به راحتی قوانین اجتماعی را نقض می کند.

مصرف مواد مخدر، رفیق بازی، رانندگی خطرناک، قماربازی، رابطه نامشروع و داشتن چندین شریک جنسی از موارد شایع در میان افراد ضد اجتماعی بشمار می رود. یک فرد ضد اجتماعی در نبود فعالیتهای خطرناک و دلهره آور، احساس کسالت و بیهودگی می کند. همچنین آنها قادر به پیش بینی عواقب وخیم کارهای ناهنجاری که انجام می دهند، نیستند.

فرد ضداجتماعی، فردی خودخواه و فاقد توانایی همدلی با دیگران است و معمولا به نیازهای دیگران از جمله همسر و فرزندان خود بی‌اعتنا است. این افراد سوءاستفاده‌گر، دروغ‌گو و فریب‌کار هستند که برای رسیدن به خواسته خود هر کاری انجام می‌دهند. رابطه با یک فرد ضداجتماعی در ابتدا دلچسب و هیجان‌انگیز است ولی پس از مدت کوتاهی به یک رابطه پر هزینه از نظر روانی و اقتصادی تبدیل خواهد شد. این افراد معمولا سابقه بازداشت و مشکلات قانونی دارند چون از درک عواقب کارهایی که انجام می‌دهند ناتوان هستند و معمولا هم هیچ احساس پشیمانی نسبت به کاری که کرده‌اند ندارند.

عوامل ايجادکننده اختلال شخصيت ضداجتماعي کدامند ؟

-در سـوابـق خـانـوادگي مبـتـلايـان بـه « اختـلال شخـصـيــت ضـداجتـمـاعـي » نـارسايـي ها و ناهنجاري هاي فراوان در رابطه پدر و مادر با کودک و با يکديگر ديده مي شود . شيوع بيشتر شب ادراري، تمايل به بازي با آتش و بي رحمي با جانوران در دوران کودکي ديده مي شود. مشکل زماني حادتر مي شود که کودک به سن بلوغ مي رسد . او به صـورت يک نوجوان ، فـردي بي عاطفه ، خودخواه ، خودشيفتـه و قـدرناشناس بـه نظـر مي رسـد .

مطلب پیشنهادی  عزت نفس در کودکان

بي اعـتـنـايـي به امکانات خانوادگي ، مهارت هاي شخصي و مقتضيات اجتماعي از مشخصات برجسته اين گروه است .

توصیه های رابطه ای :

  • تغییر زود هنگام رخ نخواهد داد.
  • مراقب امنیت جانی خود باشید.
  • به طور دوستانه اما قاطعانه از او بخواهید که مسئولیت پذیر باشد.
  • به او اعتماد کنید، اما مراقب هم باشید.
  • روان درمانی احتمالا موثر نخواهد بود.

زمان ترک رابطه:

اگر همسر شما واقعا یک فرد ضد اجتماعی باشد، تصور اینکه هیچ گاه کاسه صبر شما لبریز نشود و قصد جدایی از او را نداشته باشید، بسیار دشوار است. چنین همسری بسیار بی مسئولیت، غیرقابل اطمینان، هوسباز، نستعد پرخاشگری، دارای روابط تصنعی و سطحی، بی تفاوت نسبت به نیاز های شما، فاقد وفاداری جنسی و مستعد سوء استفاده از دیگران از جمله خود شماست. با این اوصاف تعجبی ندارد اگر شما تصمیم بگیرید که از همسرتان جدا وشید و زندگی سالمتری را برای خود رقم بزنید. از آنجایی که همسر ضد اجتماعی شما، فرد خطرناکی است، لطفا بهنگام جدا شدن از او موارد لازم در جهت حفظ امنیت جانی خود و احیانا فرزندانتان را رعایت کنید:

نخست بمنظور دریافت حمایت لازم، پلیس و افراد خانواده و دوستان خود را در جریان جدایی خودتان و خطرات احتمالی آن بگذارید. در صورت لزوم تا مدتی به تنهایی از منزل خارج نشوید. در مرحله بعد به منظور جلوگیری از زیان های مالی احتمالی، مسئولین بانکی را که در آن حساب پس انداز دارید، در جریان جدایی خود از همسرتان قرار دهید. سوم، به همراه یک وکیل مراحل قانونی طلاق را طی کنید، بویژه اگر شما و همسرتان دارای حساب پس انداز مشترکی هستید. از آنجایی که همسر شما در چنین موقعیتی بدنبال آنست که تا جایی که می تواند شما را مورد بهره کشی قرار دهد، با قاطعیت کامل با او برخورد کنید و در صورت لزوم از واسطی مطمئن برای رساندن پیامهای خود به او و پیامهای او به خودتان استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی  تاب‌آوری: کلید گذر از سختی‌ها

 

منبع: کتاب عشق ویرانگر، دکتر براد جانسون – دکتر کلی موری

مترجمان: زهرا حسین زاده – الهام شفیعی

 

با مرکز روانشناسی بینش کرج  همراه شوید

👇👇👇

 

۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

2 دیدگاه ها

  1. فرخنده گفت:

    خانم كشاورز ممنون از مطالب جالب و مفيدي كه در اخيارمون قرار مي دهيد.

  2. مژده گفت:

    ممنونم.. عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.