آنچه که همسران باید بدانند: پویایی روابط زوجین در قرنطینه

در خانه ماندن: بازگشت به روزهای خوش و ناخوش گذشته
فروردین ۱۸, ۱۳۹۹
حملات وحشت (panic attack): از ماهیت تا مقابله و کنترل
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹

08

نویسنده: ژیلا سورنی
زوج درمانگر

«عواطف و هیجانها مجموعه ای گسترده از دریافت های حسی ما می باشد که در شرایطی خاص آن را تجربه می کنیم و در فرآیند رفتاری ما تاثیر بسزایی دارند»
“زیگموند فروید”

شرایط امروز جهان شرایط بی سابقه ای است،جنگی بر سر ماندن، جنگی متفاوت از تعاریف تخصصی نظامی و در فضایی آلوده به ابهام در جریان است، که تا به حال مشابهش را ندیده ایم.
با شیوع سراسری کرونا ویروس ، (coronavirus) اغلب مردم به منظور پیشگیری از انتقال و ابتلا، مجبور به خانه نشینی شدند، بسیاری از مراکز اداری و تجاری و آموزشی تعطیل و نیمه تعطیل شدند، رفت و آمدها محدود و گاه ممنوع شد و بسیاری از خانواده ها از هم جدا افتادند .
به اجبار در خانه ماندن آن هم در یک فضای محدود، اگر به بهای زنده ماندن،موقعیت جدید و ناخوشایندی است، موقعیتی که می تواند برای هر فردی استرس زا باشد، از طرفی بیرون از خانه هم بیماری بالقوه تهدیدکننده، (coronavirus) در کمین ماست،بیماری که سلامتمان را هدف گرفته، این شرایط پیچیده به میزان زیادی تحمل و تاب آوری را برای همه مشکل کرده است.
خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که می توان اطمینان حاصل کرد که حتی در شرایط قرنطینه و بحران هم می شود روابط را زنده و پویا نگه داشت.

پنج گام پویایی روابط زوجین در قرنطینه

۱)- با چرخه هیجانی یکدیگر همدلی کنید
لبخندی ساده، نوازشی ملایم، حرفی محبت‌آمیز، گوشی شنوا، تمجیدی صادقانه یا توجهی کوچک، در هر شرایطی میتواند ضمن تلطیف فضا، سوخت توسعه‌ی زندگی را شما تامین کند.
احتمالا قرنطینه احساسات زیادی از عصبانیت تا ترس را در ما برانگیخته که در چنین وضعیت بحرانی بسیار طبیعی و حتی کارآمد است،چرا که توجه، گوش بزنگی و احتیاط پیامد اولیه این احساسات است.
در این موقعیت اغلب ما اطلاعات کمی در مورد آنچه که قرار است برایمان رخ بدهد داریم ، هیچکس نمی داند که آیا توانایی پاسخ مناسب به رخدادهای احتمالی را دارد یا نه، این ابهامات ابراز سلسله احساسات و هیجاناتی را به راه انداخته، که گاهی ما را به خنده وا می دارد و گاهی به گریه، گاهی نا امیدمان می کند و گاهی پر از شور و شوق ، گاهی عصبانی میشویم قشقرق و داد و بیداد راه می اندازیم و گاهی سکوت کرده و غمگین بی حوصله گوشه ای کز می کنیم…
اگر کمک نکنیم و بر چرخه این هیجانات سوار نشویم و لگام کنترل و مدیریت آن را به دست نگیریم آنها قبل از بحران (coronavirus) ، دودمان خود و روابطمان را به باد خواهند داد.
همدلی یکی از مهمترین فاکتورهای کلیدی فضای روانشناسی و مدیریت است، که در هر موقعیتی معجزه می کند.
به جای گفتن: ” هیچ چیز نمی شود و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد”  احساسات همسر و یا دیگر افراد خانواده را نادیده یا انکار کنیم، احساس راستین خود را بیان کنید، بگویید که : “من هم ترسیده ام…این وضعیت ترسناک و عجیب و غریبی است ،اما نگران نباشید ما در کنار هم هستیم و  درستش میکنیم”.

مطلب پیشنهادی  نقش پدر در زندگی فرزند

 

۲)-روی مهربانی و احترام متمرکز شوید
«تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید»
«تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز»
“مولوی”
هر موقعیت استرس زا ممکن است آستانه تحریک پذیری ما را دستکاری کند و به قول معروف کوچکترین حرفی ما را عصبانی کند و برنجاند و…
در شرایط عادی ممکن است ما در این موقعیتها محیط را ترک کنیم و قدمی بزنیم اما در شرایط قرنطینه نمی توانیم این کارها را انجام دهیم،به یاد داشته باشید که همه در بحران قرار داریم و در قرنطینه چیزهای زیادی برای کنترل وجود ندارد، تنها چیزی که می شود آن را مدیریت و کنترل کرد نحوه برخوردمان با یکدیگر است.
سعی کنید عذرخواهی و بخشش به موقع را سر لوحه رفتارتان قرار دهید و شفقت و احترام را به هدف خود تبدیل کنید (هر چند موقت).
با همسر و فرزندان بیش از هر وقت دیگر مهربانی کنید، حتی اگر با آنها مشکلی دارید و یا از آنها رنجیده خاطر هستید، اتفاقات دردناک و عجیب این روزها روان همه ما را آزرده، و فضا به خودی خود نفس گیر است، لطفاً به بی مهری و بی توجهی نمک به زخم هم نپاشید و نفس همدیگر را نگیرید.

۳)-به این شرایط به عنوان فرصتی برای صمیمی تر شدن نگاه کنید
«دکتر گلاسر اصل سوم تئوری انتخاب را اینگونه تعریف میکند:تمام مشکلات روان شناختی طولانی مدت از مشکلات رابطه ای سرچشمه می گیرند. مشکلات رابطه ای تا حدودی علت مشکلات دیگری چون درد خستگی،ضعف و برخی بیماری های مزمن،( بیماری های سیستم ایمنی) هستند».
میشود موقعیت سخت و چالشی را جوری دیگر دید و از آن به عنوان فرصتی برای گذراندن زمان با کیفیت استفاده کرد.
اگر چه ممکن است فکر کنید که الان وقت مناسبی برای ابراز احساسات عاشقانه نیست و به خاطر یک بیماری کشنده که پشت در منتظر شماست، به حبس خانگی تن داده اید،اما هنر این است که از این موقعیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
شما در این موقعیت وقت زیادی برای گفتگو ،خوانش کتاب،دیدن فیلم، بازیهای فکری،بازگو کردن خاطرات کودکی تا….خواهید داشت، در باره اهداف آینده خود و درسهایی که از قرنطینه گرفته اید و هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید در آینده تغییر دهید ، گفتگو کنید.
انجام مشترک این فعالیت ها زمان باهم بودن شما را از بیش از هر وقت دیگری با کیفیت و روابط شما را رشد می دهد.
توجه: سعی کنید زمینه گفتگو هر چیزی باشد غیر از بیماری (بحران coronavirus) زیرا این بیماری به اندازه کافی روز ما را به خود اختصاص داده و ما با رعایت کامل توصیه های متخصصین فعالانه موارد احتیاط را به کار میبریم .

مطلب پیشنهادی  آیا کرونا بر زندگی زوجین تأثیر دارد؟

۴)-به روزهای عاری از (بحران coronavirus) فکر کنید
«برای هر زندانی از بند رسته‌ای روزی فرا می‌رسد که وقتی به دوران اسارت خود می‌نگرد و تجارب اردوگاهی را زیر و رو می‌کند، باور نخواهد کرد که چنان روزگار دشواری را تحمل و سپری کرده‌است».
“ویکتور فرانکل”
همه چیز این موقعیت را در چشم انداز قرار دهید، از آن داستان بسازید.
یکی از بهترین راه های مدیریت اضطراب در وضعیت استرس زا این است که تصور کنید در یک تا پنج سال آینده به کجا رسیده اید.
اگرچه حال و هوای این روزها استرس و احساسات منفی زیادی به شما تحمیل کرده و احساس می کنید زمان از حرکت باز ایستاده، اما به اشتراک گذاشتن نحوه زندگی در قرنطینه،تلاشها و مبارزها و نگرانی ها و امیدها و پیروزی و روزهای عاری از بحران و جشنهای پایان این جاده غم انگیز با هم بگویید،مطمئناً چشم انداز و تصورات شما در مورد چگونگی عبور مشترکتان ، قدرت ذهنی شما را برای زمان حال افزایش می دهد و کمک می کند تا دیدگاهتان نسبت به حال متفاوت شود.

۵)-مهارت های مقابله سالم را تمرین کنید
«آنچه که متفاوت مان می کند نیرویی است که [با آن] بتوانیم نقشه ها و رویاهای خود را عملی سازیم».
“فرناندو پسوا”
در موقعیت قرنطینه ی این روزها ،بسیاری از مهارت های مقابله ای که احتمالاً در مدیریت استرس به آن عادت کرده بودیم و با انجامش آرام می شدیم موقعیت اجرایی ندارند، مواردی مانند قدم زدن در اطراف محل،خرید کردن، رفتن به سینما و کنسرت و یا قرار ملاقات با یک دوست و … در نتیجه، ممکن است در این موقعیت احساس ناتوانی کنید.
سعی کنید روشهای ساده دیگری انتخاب و جایگزین کنید
مدیتیشن ، یوگا ، تمرینات تنفسی ، نقاشی ، گوش دادن به موسیقی ، خواندن کتاب یا قدم زدن در اتاق روشهای پیشنهادی ما به شماست که به راحتی می تواند استرس و احساسات منفی شما را کاهش دهد و کمک کند احساس بهتری داشته باشید.
روی مدیریت احساسات خود کار کنید و در مورد مهارتهایی که برای شما کار می کند با همسرتان صحبت کنید و اگر به دنبال راه های سریع برای تنظیم روحیه خود هستید از متخصصین کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی  دلبستگی (attachment)

ژیلا سورنی

 

با مرکز روانشناسی بینش کرج  همراه شوید

👇👇👇

۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

1 دیدگاه

  1. شایان.عباسی گفت:

    عالی بود متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.