آیا عشق وجود دارد؟
اسفند ۸, ۱۳۹۶
اختلال شخصیت اجتنابی
اسفند ۸, ۱۳۹۶

اختلال شخصیت وابسته در روابط عاشقانه چگونه است؟

محبوب چسب … شخصیت وابسته !

محبوب چسب  Sticky Partner

شخصیت وابسته       Dependent Personality

فاقد قدرت تصمیم گیری در امور روزمره بدون اظهار نظر و کسب اطمینان از سوی شما و دیگران.

نیاز دارد که مسئولیت غالب حیطه های مهم زندگی خود را به عهده شما یا دیگران بگذارد.

به خاطر هراس از طرد و تنهایی، مخالفت با دیگران و اظهار نظر شخصی خود اجتناب می کند.

به خاطر فقدان اعتماد نسبت به توانایی و قدرت ارزیابی خود، دشواری زیادی در شروع به انجام کاری و یا به اتمام رساندن آن دارد.

اهمیت زیادی برای حمایت از سوی دیگران قائل است و این سبب می شود که گاهی بخاطر دیگران تن به کارهایی بدهد که خوشایند خودش نیست.

هنگام تنهایی احساس ناراحتی و درماندگی می کند، زیرا از اینکه نتواند به تنهایی از خودش مراقبت کند، به شدت هراس دارد.

هنگامی که به پایان رابطه با فردی می رسد، به خاطر هراس از تنهایی به سرعت به جستجوی ایجاد روابط جدید می رود.

به شدت نگران این است که به تنهایی نتواند از خودش مراقبت کند.

 

آیا برخی ویژگیهای فوق برای شما آشنا بنظر می رسد؟ آیا اخیرا با فردی که سخت وابسته به شماست وارد رابطه عاطفی شده اید؟ آیا از این نگران نیستید که فرد محبوب شما بدون حضور شما نتواند از خودش مراقبت کند؟ آیا شما از آن دسته افرادی هستید که فقط با افراد وابسته وارد رابطه عاطفی می شوید؟ رابطه عاطفی با افراد وابسته بسیار مشکل و جدایی از آنها در صورت لزوم، بسیار دشوار است. اگر شما در حال حاضر با فردی وابسته وارد رابطه عاطفی شده اید، با دقت بسیار به مطالعه این مقاله بپردازید.

مطلب پیشنهادی  سلامت روان

ویژگی برجسته شخصیت وابسته این است که شدیدا نیاز به مراقبت شدن دارد. چنین فردی اعتماد بنفس بسیار پایینی دارد و سخت به دنبال کسب راهنمایی و اطمینان خاطر از سوی دیگران است. او همواره تلاش دارد تا اطرافیانش را از خودش راضی نگه دارد. در حقیقت، افراد وابسته را می توان به عنوان افرادی خوب، مهربان و با گذشت توصیف کرد. با وجود این، آنها آنقدر به طرف مقابل رابطه خود می چسبند که او را از خود می رنجانند.

افراد وابسته بدلیل هراس از تنهایی و اینکه پشتیبانی در زندگی نداشته باشند، در روابط خود با دیگران شیوه های انفعالی در پیش می گیرند تا بدین ترتیب دیگران را هرچه بیشتر از خود راضی نگاه داشته و حمایت آنها را نسبت به خود جلب کنند. فرد وابسته فاقد روحیه مستقل است و هنگامی که فردی آشنا در کنارش نباشد، احساس بیچارگی می کند. او برای
آنکه حمایت دیگران را از دست ندهد در روابط خود با دیگران، از بالاترین سطح هماهنگی و همنوایی برخوردار است. فردی که در آغاز آشنایی بسیار راحت و حرف گوش کن به نظر می رسد، می تواند یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته باشد. البته یک محبوب وابسته هیچگاه به طور عمیق و واقعی تغییر نمی یابد و شما تنها می توانید تا حدی شدت اختلال او را کاهش دهید تا بتوانید زندگی راحت تری با او داشته باشید. زیرا در صورت شدت زیاد این اختلال، شما در برخی موقع به این باور می رسید که محبوب شما از نظر روانی در حد یک کودک خردسال است و در واقع شما بجای همسرداری، مشغول بچه داری هستید.

مطلب پیشنهادی  ریشه دروغگویی در کودکان

غالبا برچسب “پادری” توصیف مناسبی برای یک فرد وابسته به شمار می رود. هراس از تنها شدن و درماندگی او را به همنوایی و هماهنگی افراطی با دیگران که در برخی موارد موجب سوء استفاده از او می شود، سوق می دهد.

همچنین یک فرد وابسته از تعارض مزمن در زمینه عدم اعتماد به دیگران رنج می برد. او دارای ترس نامعقول در مورد وانهاده شدن از سوی دیگران است و به همین دلیل سخت در جستجوی این است که دیگران او را مطمئن سازند که نسبت به او وفادار خواهند بود و اورا همچنان دوست خواهند داشت.او نیاز به صرف توجه و زمان زیادی از سوی دیگران دارد.

شخصیت وابسته چگونه شکل میگیرد؟

چگونه یک شخص شدیدا به دیگران احساس وابستگی پیدا می کند؟ در دوران کودکی یا نوجوانی این افراد چه اتفاقی می افتد که موجب شکل گیری شخصیت وابسته در آنها میشود؟ احتمالا تلاقی چندین عامل سبب ایجاد این شیوه از زندگی در فرد وابسته شده است. گذشته از دیگر عوامل احتمالی، به نظر می رسد که فرد وابسته در کودکی تحت تربیت والدین بسیار کنترل گر و مراقبت کننده و بسیار با محبت قرار داشته است. شاید یک یا هر دو والدین او تلاش داشته اند تا همه نیازهای او را برآورده سازند و در این راستا نه تنها او را ترغیب به کسب استقلال نکرده اند، بلکه با ترغیب او به اتکاء کردن به والدین فداکار خود هرگونه تلاش او برای کسب استقلال را با ناکامی مواجه ساخته اند. بنابراین، چنین کودکی هیچگاه تصمیم گیری و نحوه برآورده ساختن نیازهای خود را یاد نمی گیرد. چنین کودکی حتی ممکن است از سوی همسالان خود نیز به عنوان فردی لوس و بچه ننه شناخته شود. این گونه تجربه ها همراه با استعداد ذاتی ترس از تنهایی، موجب شکل گیری اختلال شخصیت وابسته می شود.

مطلب پیشنهادی  شخصیت مهر طلب

به طور کلی بروز اختلال شخصیت وابسته در میان زنان در مقابل مردان بسیار بیشتر است. این تفاوت معنی دار می تواند ریشه در چند دلیل عمده داشته باشد. در درجه اول دختران در اوایل کودکی خود بیشتر از پسران تشویق به وابسته بودن به دیگران میشوند. دختران تشویق می شوند که افرادی حامی و مراقبت کننده باشند و نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهند. دوم اینکه در برخی فرهنگ ها، دختران وابسته، منفعل، خدمتگزار و فداکار را بر دختران مستقل، فعال و خودمحور ترجیح می دهند. به عنوان آخرین دلیل نیز باید گفت که در شرایط استرس آور، زنان و مردان ممکن است واکنشهایی متفاوت از یکدیگر نشان دهند. در چنین شرایطی یک مرد ممکن است بخ خشونت یا دیگر استراتژیهای غیرانفعالی متوسل شود، در حالی که یک زن احتمالا به گریه، فرار و یا دیگر استراتژیهای انفعالی روی می آورد. البته فراموش نشود که مردان نیز دچار اختلال شخصیت وابسته می گردند.

 

منبع: کتاب عشق ویرانگر از دکتر براد جانسون-دکتر کلی موری

ترجمه زهرا حسین زاده، الهام شفیعی

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

با مرکز روانشناسی و مشاوره بینش کرج همراه شوید
👇👇👇

۳۴۲۱۹۸۲۱
۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.