شخصیت مهرطلب
شخصیت مهر طلب
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷
شخصیت عزلت طلب
شخصیت عزلت طلب
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷

آیا شخصیت برتری طلب دارم؟!

شخصیت برتری طلب

طبق نظر کارن هورنای، مهم‌ترین نکته درباره‌ی برتری طلب آن است که از درون احساس ضعف می‌کند و قدرت طلبی او سرپوشی است برای پوشاندن احساس ضعف درونی خود. انسان برتری طلب می‌خواهد در همه جا برتر و ممتازتر از دیگران باشد. باید بر همه مسلط باشد و در همه‌ی امور او رهبر و پیشرو باشد. او کنترل‌گر است و می‌خواهد کنترل همه‌ی افراد و کارها را در دست خود داشته باشد و از اینکه دیگران به او بگویند که چه کار کند به شدت هراس و حساسیت دارد.

 

او از هرچه بوی ناتوانی و ناامیدی می‌دهد، بیزار است و احساس می‌کند همیشه و همه جا باید پیروز باشد. برتری طلب تواضع، گذشت، فروتنی، همدلی با دیگران، ایثار و در کل ویژگی‌هایی را که بیشتر در مهر طلب می‌توان یافت، در خود سرکوب کرده است. او فردی جاه طلب، متجاوز و بی‌اعتنا به حقوق دیگران، پرمدعا و خودخواه است.

 

برتری طلب از دیگران انتظار تحسین، اطاعت و احترام دارد در حالیکه خود به دیگران احترام نمی‌گذارد. او خود را فراتر از قوانین می‌داند و به راحتی قانون را در هنگام نیاز زیر پا می‌گذارد. او اشتباهات و نقص‌های خود را پنهان و توجیه می‌کند تا تصویر قوی و ایده آلی که از خودش در ذهن ساخته است خراب نشود، بنابراین بلوف می‌زند و ظاهرسازی می‌کند. برای رسیدن به هدف‌های برتری طلبانه‌ی خود به راحتی دیگران را گول می‌زند و تحمیق می‌کند چرا که دیگران برای او تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف‌ها و نیازهایش هستند و قابل احترام نیستند.

مطلب پیشنهادی  طرحواره های ناسازگار اولیه

 

در ادامه چند گروه از برتری طلب‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

شخصیت خودشیفته

 

گروهی از برتری طلب‌ها که آنان را «خودشیفته» می‌نامیم به شدت محتاج تحسین و تکریم دیگرانند و به همین دلیل مدام از کارهای برجسته و صفات ممتاز خود تعریف می‌کنند. برتری طلب یک اعتماد به نفس کاذب دارد که شخصیت آن‌ها را جذاب می‌کند. به دیگران فخر می‌فروشد. برای رسیدن به هدف‌هایش به راحتی عهد و پیمان خود را زیر پا می‌گذارد. نمی‌تواند دیگران را واقعاً دوست داشته باشد و معمولاً دوستی‌هایش سطحی است و دوستان صمیمی ندارد. اگر کسی از او انتقاد کند به شدت دچار خشم می‌شود.

 

شخصیت کمالگرا

 

گروه دیگر برتری طلب  کمالگراها هستند. آن‌ها در هر کاری باید بی‌نقص و کامل باشند. او بایدهای زیادی دارد و سعی می‌کند مطابق همه‌ی آن‌ها رفتار کند زیرا در غیر این صورت خود را به شدت سرزنش و ملامت می‌کند. او سعی می‌کند همیشه وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، تعهدات خود را برآورده کند، رفتارش مؤدبانه و بانزاکت باشد، در کارهایش نظم داشته باشد و دروغ نگوید. او می‌خواهد در کلیه‌ی جنبه‌های زندگی موفق عمل کند، از همه‌ی علوم سر دربیاورد، موسیقی بداند و …، اگر در انجام توقعاتی که از خود دارد موفق نشود دچار احساس خواری و بی‌ارزشی می‌شود.

 

شخصیت منتقم

 

گروه دیگر برتری‌طلب «منتقم»ها یا انتقام‌گیرنده‌ها هستند. مهم‌ترین انگیزه‌ی این تیپ، پیروزی منتقمانه است. آن‌ها با صراحت می‌توانند ابراز عداوت، عناد و خشم کنند. آن‌ها میل رقابت شدیدی دارند و نمی‌توانند تحمل کنند که در موردی، دیگران از آن‌ها برتر هستند. او برای تحقیر و شکست دادن دیگران نقشه می‌کشد. به سادگی فریب می‌دهد و دروغ می‌گوید. خشم بسیار زیادی در درون خود دارد تا جایی که گاهی کنترل خشمش از دست خودش هم در می‌رود و صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. برای او مهر و محبت دیگران تنها برای فریب و ظاهرسازی است و محبت هیچ کس را واقعی نمی‌داند. از دیگران برای رسیدن به هدف‌هایش استفاده می‌کند.

مطلب پیشنهادی  در صحبت کردن با کودک بیشتر دقت کنید

ادامه مطلب را در مقالات بعدی دنبال کنید…

 

با مرکز روانشناسی بینش کرج  همراه شوید

👇👇👇

۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵

روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

1 دیدگاه

  1. جوادپورپیله ور گفت:

    من کتابهای کارن هورنای رادرسال۶۱خواندم متاسفانه اغلب کتابهای روانشناسی بدون هیچ تحقیقات بیشتری همان نظرات کارن را بدون اضافه یا کم درکتابهاومقالات ذکرمیکنند آیا درطول این چهل سال مطالب جدیدتری درارتباط با شخصیت های برتری طلب ومهرطلب انزواطلب برشته تحریردرنیامده محققین چه مطالب جدیدی دارند؟متشکر میشوم اگراطلاع رسانی نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.