شخصیت برتری طلب
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷
زوج درمانی در کرج و در مرکز روانشناسی بینش آنلاین
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷

آیا شخصیت عزلت طلب دارم؟!

شخصیت عزلت طلب

کارن هورنای یکی از مهمترین نظریه پردازان نو روانکاو و از شاگردان فروید است که چند سال اول کودکی را در شکل گیری شخصیت بزرگسالی، نقش اساسی می داند. بر اساس نظریه ی تضاد اساسی وی، افراد در کودکی دچار اضطراب اساسی می گردند و به طور ضمنی برای فرار از این اضطراب، یکی از سه راه رفتن بهسوی مردم (تیپ مهرطلب)، حرکت بر ضد مردم (تیپ برتریطلب) و دورشدن از مردم (تیپ عزلت طلب) را به گونه ای برجسته بر می گزینند.

مهر طلب از درون مجبور به جستجوی محبت است، برتری طلب مجبور به پیروزی و موفقیت است، ولی کارن هورنای می‌گوید: آنچه عزلت طلب می‌خواهد  نخواستن است.

 

عزلت طلب هیچ تلاش و کوششی برای موفقیت و جلب محبت دیگران نمی‌کند. او سعی می‌کند میل و آرزویی نداشته باشد تا برای جستجوی آن به زحمت نیفتد. شخص عزلت طلب می‌کوشد خود را از جریانات زندگی دور نگاه دارد. برای انجام کارها امروز و فردا می‌کند و کارها را عقب می‌اندازد. عزلت طلب هیچ هدف و نقشه‌ی مشخصی در زندگی ندارد و هدفش از زندگی معلوم نیست. او توقع دارد که زندگی آسان و بدون رنج و کوشش باشد و وی دچار دردسر و زحمت نشود.

 

از روابط دورادور استقبال می‌کند ولی خود را درگیر روابط عمیق نمی‌کند و هرگونه رابطه‌ای که احساس کند به دیگری وابسته می‌شود نگرانش می‌کند، زیرا او نباید به دیگران نیاز پیدا کند. در صورتی که مجبور به حفظ رابطه‌ای باشد آن را در سطح حداقل نگاه می‌دارد.

مطلب پیشنهادی  مشاور خوب کرج در رابطه با حل مسائل خانواده

 

عزلت طلب از هرگونه فشار، اجبار و قید و بند به شدت گریزان است. از اینکه خود را ملزم به قوانین حزب، باشگاه و یا دیانت کند فراری است. او حتی از لباس‌های تنگ و رسمی نفرت دارد، چرا که احساس فشار و الزام می‌کند. از کارهایی مانند کارمندی که دارای قوانین سفت و سخت است اکراه دارد، گرچه اگر قرار باشد در آنجا به انجام کار روتینی مبادرت ورزد که چالشی برای او ندارد احتمالاً سعی می‌کند اندکی خود را با آن وفق دهد. او از امضاء قرارداد، توقع دادن جواب نامه، پرداخت بدهی، پیروی از آداب و رسوم و مقررات احساس فشار می‌کند.

 

عزلت طلب از تغییر بیزار است، زیرا اولاً مستلزم تلاش است و در ثانی نمی‌داند چه آرزو و انتظاری از زندگی دارد. عزلت طلب در خود ایده‌آلش، خود را برتر از کار و کوشش و رقابت‌های مبتذل می‌داند. او فکر می‌کند که هدف‌هایی فکری دارد که برتر از این مشغولیت‌های ناچیز است. عزلت طلب به دنبال استغنا از دنیا و مافیها است، ولی استغنای او متفاوت از استغنایی است که در ادیان توصیه شده است، چرا که مثلاً عدم تمایل او به ماشین مجلل و خانه‌ی لوکس نه از روی آگاهی و اختیار، بلکه از روی اجبار است و او کار دیگری نمی‌تواند بکند، همچنان که محبت مهر طلب نیز از روی اجبار است و نه رشد شخصیت او.

ادامه مطلب را در مقالات بعدی دنبال کنید…

با مرکز روانشناسی بینش کرج همراه شوید
👇👇👇

۳۴۲۱۹۸۲۱
۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵
روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

مطلب پیشنهادی  شش روش برای اینکه بدن و ذهن خود را در ایام شیوع ویروس کرونا سالم و قوی نگه دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.