از وبسایت جدید مرکز روانشناسی بینش رونمایی شد

عزت نفس در کودکان

✅ عزت نفس در کودکان

????دکتر علی صاحبی

????عزت نفس اساس سلامت روان است. سلامت روان ساخته شدنی است. هیچ انسانی با داشتن یا نداشتن سلامت روان، به دنیا نمی آید. باید سلامت روان و عزت نفس ساخته شود و برای ساخته شدنش هم والدین فقط و فقط می توانند مصالح را به کودک بدهند، مانند ساختن یک ساختمان است.

????هیچ کس نمی تواند یک ساختمان بسیار زیبا و قشنگی برای کودکش در این حوزه بسازد. فقط می تواند مصالح بسیار زیبا برایش فراهم کند و نقشه را هم به او بدهد و نظارت کند.

کودک باید خودش دستهایش را بالا بزند و این ساختمان را بسازد.

❇️والدینی که برای کودکشان همه کار می کنند و همه چیز را فراهم می کنند و خودشان هم دستشان را بالا می زنند، این ساختمان، ساخته شدنی نیست و اگر هم ساخته بشود، ساختمان متعلق به آن کودک نیست، ساختمان مال شماست و او هیچ گونه احساس مالکیتی نمی کند چون در ساخته شدنش نقشی نداشته.
کودک چطور می تواند این ساختمان را بسازد؟
با اقدام عملی خودش یعنی اینکه ما مصالح و نقشه را در اختیارش بگذاریم، هدایتش بکنیم. با زبان بسیار زیبا و فاخر…ولی اجازه بدهیم خودش با دستانش بسازد.
پس تمام عزت نفس حول و حوش اقدام عملی خود کودک، در حوزه ی خواسته ها و نیازها و اهداف خودش دور می زند.

❇️و اگر بخواهم خلاصه بکنم دوباره برمی گردم به آن دو مولفه ی اصلی عزت نفس:
۱٫احساس توانمندی یا احساس خودتوانمندی در دنبال کردن اهداف و رسیدن به اهداف و خواسته های خودم
۲٫احساس ارزشمندی یعنی من یک موجود ارزشمندم مثل بقیه موجودات دیگر و صرف نظر از قد و وزن و قیافه و شکل و جنسیتم به من باید احترام گذاشته شود و من نیز باید به دیگران احترام بگذارم صرف نظر از قد و وزن و قیافه و ثروت یا فقر آنها
انسان هایی که بتوانند این دو توانمندی را در خودشان ایجاد کنند(که فقط در عمل می تواند بوجود بیاید)، آنگاه دارای عزت نفس خوب و سالم خواهند بود.

با مرکز روانشناسی بینش کرج همراه شوید
????????????

۳۴۲۱۹۸۲۱
۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵
روانشناس خوب در کرج

مشاور خوب در کرج

دیدگاه کاربران
  • شهناززاوییه ای 19 آذر 1401

    خوبه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *