صدای درونی «مثبت» تکبر و غرور: سرپوشی بر عزت نفس پایین

«کمالگرایی احساسی» و عواقب آن
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹
تاب‌آوری: کلید گذر از سختی‌ها
خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

 

افکار زیربنایی تکبر و غرور، ریاکارانه و گول زننده هستند، زیرا ظاهرا مثبت، تاییدآمیز و محافظت کننده بنظر می رسند. هنگام شناسایی و چالش با صدای منتقد درونی، ضروری است که از صدای ظاهرا “مثبت” تکبر آگاه شویم. بسیاری از ما افکار مخربی داریم که در نگاه اول جزء بهترین توانمندی های مان بنظر می رسند. از جمله این صداهای به ظاهر دوستانه، می توان به افکار مبتنی بر خودمهم پنداری و کفایت مبالغه آمیزی اشاره کرد که برای جبران حقارت ایجاد شده در اوایل زندگی مان در ذهن می پرورانیم. این صداهای درونی شده #خودانگاره و #عزت_نفس پایین ما را مخفی می کند.
بسیاری از مردم گفتگوی درونی دارند که به آنها کمک می کند تا این حقیقت را کتمان نمایند که خود را شدیدا در هم می کوبند. این همان صدای #تکبر است، روی دیگر سکه عزت نفس پایین. این صداهای ظاهرا “مثبت” ، به دروغ به افراد می گویند که استعدادهایی استثنایی دارند یا از تواناییهای بسیار بالایی برخوردارند. غالبا این صداها از #والد یا والدینی نشات می گیرد که بجای #عشق ورزیدن به #فرزند، همیشه به فکر ارتقا دادن جایگاه او هستند یا می خواهند به بقیه نشان دهند که چه شاهکاری خلق کرده اند!
بعدا اگر فرزند در رسیدن به این ایده آل های تحمیل شده شکست بخورد، صداهای بی رحمانه به سرزنش و انتقاد تبدیل خواهند شد.
به بیان دیگر این صداها جانشین شکست و احساس تحقیر و #ناامیدی هستند.
.
بطور مثال، مادر آنا خیلی روی استعداد هنری نو شکفته او مانور می داد. او به آنا می گفت که روزی هنرمند بزرگی خواهد شد. بعلاوه دائما نزد دوستان و همسایگان درباره توانمدیهای دخترش پز می داد. آنا در بزرگسالی معلم هنر شد و تنها گاهی تفریحی نقاشی می کرد. لیکن در اعماق قلبش، هنوز به پیش بینیهای مادرش درباره آینده اش معتقد بود. روزی آگهی یک مسابقه هنری را دید و تصمیم گرفت چندتا از نقاشی هایش را برای هیئت داوران بفرستد. او بسختی برای شرکت در مسابقه کار می کرد و به خودش می گفت: «تو واقعا با استعداد هستی! اگر ذهنت را متمرکز کنی حتما برنده خواهی شد. یک #هنرمند بالفطره و مادرزاد هستی». وقتی کارهایش حتی برای ورود به مسابقه پذیرفته نشد، عمیقا جلوی دوستان و شاگردانش تحقیر شد. مایوس و ناامید گشت و حتی به این فکر کرد که کلا نقاشی کردن را کنار بگذارد.
منبع:  صدای منتقد درونی ات را خاموش کن
از: رابرتویفایرسون
ترجمه: حامد_برآبادی
.
.

مطلب پیشنهادی  استرس پنهان و عادات ناسالم یعنی مرگ تدریجی زندگی

#مریم کشاورز #روانشناس و #درمانگر #اختلالات بالینی
.
@bineshonlinee
@bineshonlinee
@bineshonlinee
.
مرکز روانشناسی بینش
🏡 آدرس:کرج، بلوار طالقانی شمالی، روبروی گل رز، کوچه نعمت اللهی، پلاک ۱۰، طبقه ۵، واحد ۱۸

☎️ ۰۹۰۳۶۴۱۱۲۲۵
📞 ۰۲۶۳۴۴۱۷۵۶۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.